Monday 23 May 2011

Jangan Mempertikaikan Takdir




Daripada Anas bin Malik r.a. daripada Nabi s.a.w. daripada Jibril a.s. daripada Allah swt..maka firmanNYA:

“………….sesungguhnya ada daripada hamba-hambaKU yang mukmin tidak akan menjadi sempurna imannya melainkan dia berada dalam keadaaan KAYA, sekiranya Aku menjadikannya FAKIR nescaya perkara tersebut akan membinasakannya.

ada daripada hamba-hambaKU yang mukmin tidak akan menjadi sempurna imannya melainkan dia berada dalam keadaaan FAKIR, sekiranya Aku menjadikannya KAYA nescaya perkara tersebut akan membinasakannya.

Ada daripada hamba-hambaKU yang mukmin tidak akan menjadi sempurna imannya melainkan dia berada dalam keadaaan SIHAT, sekiranya Aku menjadikannya SAKIT nescaya perkara tersebut akan membinasakannya.

Juga daripada hamba-hambaKU yang mukmin tidak akan menjadi sempurna imannya melainkan dia berada dalam keadaaan SAKIT, sekiranya Aku menjadikannya SIHAT nescaya perkara tersebut akan membinasakannya.

Sesungguhnya Aku mentadbir urusan hamba-hambaku dengan pengetahuanKu tentang hati-hati mereka, sesungguhnya Aku Maha Mengetahui.”

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Al-Baghawi di dalam tafsir surah Syura.
Memadailah dengan hadis ini untuk memupuk sifat sabar dengan kesusahan hidup dan bersyukur dengan nikmat yang diberi. Bersabar bila apa yang kita usahakan tidak menjadi dan bersyukur bila ternakan kita berkembang biak dengan elok sekali.
Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment